آیا می دانید؟؟
متن دلخواه شما
سه شنبه 28 خرداد 1392 ساعت 16:34 | بازدید : 1021 | نوشته ‌شده به دست مهران | ( نظرات )

سلام! با عرض پوزش به خاطر این که وبلاگ پست جدیدی نداره. اما امروز با گذاشتن این پست همه ی این وقت رو جبران می کنم.

آیا می دانید؟؟

1-تغییر مسیر

در هر 238 سال یک بار مسیر غیر ثابت پلوتون،این سیاره را بیشتر از نپتون به خورشید نزدیک می کند. با این ترتیب پلوتون را باید سیاره ی نهم و گاهی هم هشتم نامید.

2-فرود مشکل

فرود شاتل فضایی در حدود 30 دقیقه طول می کشد.برگشتن به زمین از لحظه ای شروع می شود که فضانوردان سرعت شاتل را کم می کنند و با استفاده از موشک هایی که در جلو و عقب آن نصب شده اند، وارد اتمسفر زمین می شوند. بعد از آن، مانند یک هواپیمای معمولی باید شاتل را هدایت کنند. در این موقع، سرعت شاتل از 1000 متر در ثانیه به 100 متر در ثانیه می رسد و بدنه اش باید بتواند دمای 1000 درجه ی سانتی گراد را تحمل کند. البته، وضع هوا، در تعیین محل فرو اهمیت زیادی دارد.

3-تور ستاره ای

سؤال: شهاب چیست؟

جواب: به سیارک ها یا سنگ های آسمانی گفته می شود که در فضا حرکت می کنند و وقتی وارد اتمسفر زمین می شوند، حالت شعله ور و درخشان پیدا می کنند. در این موقع، آن ها را به صورت خطوط نورانی می بینیم که به سرعت ناپدید می شوند. بعضی از آنها هم به روی زمین می افتند.

4-باور نکردنی است!

وزن کل اتمسفر زمین در حدود 5700000000000000 تن یا 5700 تریلیون تن است!!!! بزرگترین شهاب سنگی که تا کنون بر روی زمین افتاده، در نامیبیای آفریقا بوده است. وزن اولیه ی این سنگ 100 تن بوده است.

5-اشتباه دید

سیاره ی زحل از درون تلسکوپ، اندکی پهن شده به نظر می رسد. علت آن است که چون این سیاره از جنس گاز و مایع است، در ضمن چرخیدن سریع به دور خود، کمی حالت فشرده پیدا می کند.

6-چند نکته

نکته ی شماره ی 1: با آنکه اورانوس در سال 1781 کشف شد، تنها سفینه ی فضایی که به سوی آن رفت، ویجر 2 در سال 1986 بود.

نکته ی شماره ی 2: سیاره ی عطارد با سرعتی حدود 50 کیلومتر در ثانیه به سرعت دور خورشید می گردد.

نکته ی شماره ی 3: اگر شما در زمین 12 ساله باشید در مشتری فقط یک ساله خواهید بود! (چرا؟)

نکته ی شماره ی 4: طول دقیق سال زمین، 365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه و 45 ثانیه و 51 صدم ثانیه است. طول متوسط روز هم 23 ساعت و 56 دقیقه و 4 ثانیه و 9 صدم ثانیه است.

نکته ی شماره ی 5: اندازه ی قطعات تشکیل دهنده ی حلقه های زحل از حجم یک دانه ی شکر تا حجم یک خانه متغیر است.

نکته ی شماره ی 6: وقتی دنباله داری به خورشید نزدیک شود، دم آن در عقب قرار می گیرد، اما وقتی از خورشید دور شود، همان دم در جلو می ماند. علت این پدیده، وجود نیروی گرانش خورشید است.

نکته ی شماره ی 7: اگر شما در منطقه ی استوا ساکن باشید، می توانید در طول سال، همه ی صورت های فلکی را ببینید و اگر در قطب شمال یا جنوب باشید، فقط نصف آن ها را می بینید.

نکته ی شماره ی 8: منظومه ی شمسی در هر 250 میلیون سال، یک بار کهکشان راه شیری را دور می زند. با این ترتیب، تا کنون فقط 15 تا 20 بار این کهکشان را دور زده است.





:: موضوعات مرتبط: فضا , سیارات , متفرقه , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین عناوین مطالب